Menú Cerrar

Autisme: signes motrius i sensorials

Autsime: signes motrius i sensorials

Vols saber quins signes motrius i sensorials es coneixen en l’autisme?
Aquests són menys coneguts i recentment, més estudiats i importants en l’acompanyament del TEA

 

Què és l’autisme? 

El trastorn de l’Espectre Autista (TEA) és un trastorn del neurodesenvolupament, el diagnòstic del qual, ha canviat en els últims anys. Des de l’últim canvi al manual diagnòstic DSM-V, liderat per Francesa Happé, del Kings’ Collage, a Londres, engloba tres perfils de persones, segons el grau en què apareixen els principals criteris diagnòstics. Aquests criteris es centren en resum, en els següents: 

  1. Dèficits en la comunicació i interacció social: fa referència a la capacitat de relacionar-se amb les altres persones, el contacte ocular i la mirada, la capacitat d’imitació i interacció de torns en el joc i la vida quotidiana.  
  2. Patrons repetitius i restringits de conducta, interessos i activitats: inclou per primera vegada les alteracions sensorials com a criteri, es relaciona amb la inflexibilitat i l’aparició de rabietes. També amb les conductes estereotipades i els interessos inusuals i persistents amb alguns temes concrets (cotxes, animals, números, objectes…).  

Cal que hagin estat presents des de la infància i alterin el funcionament del dia a dia del nen-a per poder parlar d’autisme.  

Per tant, aquesta simptomatologia, és a dir, tots aquests comportaments descrits, recentment, inclouen criteris de les àrees sensorials i motrius, que han estat més desconeguts i menys tractats i als que a actualment, se’ls dóna més importància i sobre els quals, s’ha incrementat el número d’estudis relacionats. El DSM-V, al que hem fet referència, ara descriu la “Hiper o Hipo reactivitat als estímuls sensorials” com un tret comú.  

Quins indicadors motrius es poden observar a edats primerenques? 

  • Retràs en les fites motores (capacitat motora gruixuda i fina). 
  • Reducció de l’activitat motriu. 
  • Dificultats en el control del cap (control cefàlic). 
  • Disminució del to muscular (aspecte tou). 
  • Asimetríes en la postura i durant el gateig. 
  • Moviments per canviar de posició en general pobres, amb poca idea de com fer-los. 
  • Disminució de l’estabilitat a l’hora d’estar asseguts. 
  • Disminució en les respostes d’anticipació com per exemple, esquivar objectes que es mouen, deixar la boca oberta durant l’alimentació amb la cullera, compensar la postura. 

Quines conductes dels infants amb autisme tenen a veure amb la sensorialitat? 

  • Fixacions ambientals primitives, on les que predominen les accions centrades en el propi cos. 
  • Quan apareix poca exploració de l’entorn i poques respostes en relació amb l’ambient extern. 
  • Permanència en estadis de desenvolupament previs i repetitius del desenvolupament sensori-motriu. 
  • Respostes hipersenseibles a estímuls auditius, tapant-se les orelles 
  • Postures inusuals i atenció visual inestable. 
  • Disminució de la orientación visual i auditiva (no focalitzar la mirada, no dirigir-se a la zona d’on provenen els sons). 
  • Rebuig en ocasions al contacte social 
  • Ficar-se objectes a la boca de forma excesiva. 
  • Moviments i joc repetitiu o estereotipat, amb posicions inusuals.  

Si sou professionals i voleu saber-ne més, podeu consultar la següent bibliografia 

  • Adamson, A. (2006). Impairments in sensory modulation in children with autism spectrum disorder. British Journal of Ocuupational Therapy, 69 (8), 357-364. 
  • Bodison, s. C. (2015). Developmental dyspraxia ans the play skills of children with autism. American Journal of Occupational Therapy, 69 (5), 6905185060. 
  • Ausderau, K. K, et al. (2016). Sensory subtypes ans associated outcomes in children with autism spectrum disorders. Autism Research, 9 (12), 13161327.  

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *