Menu Close

Integració sensorial

Integració Sensorial

És la funció de cervell de donar-li sentit a la varietat d’informació sensorial que rep des del cos i l’ambient perquè puguem prestar atenció, aprendre, planificar i estar organitzats, així com també una teoria i un model d’intervenció dirigits a ajudar a aquells amb dificultats que són difícils de reconèixer i comprendre.

Davant milions d’estímuls que el sistema nerviós de seleccionar, molts són irrellevants i cal inhibir per no sentir-se aclaparat i poder realitzar les activitats proposades a cada moment. Viure sense aquesta inhibició seria esgotador i difícil, no es podria prestar atenció al que interessa o s’ha d’atendre, sinó que es atendria a diversos estímuls alhora havent de realitzar un gran esforç per poder centrar-se en la tasca més simple ..

Aprenem de el món que ens envolta a través dels sentits: gust, olfacte, visió, audició, la propiocepció (és el sentit que informa de la posició, orientació i rotació de el cos en l’espai, i de la posició i els moviments dels diferents membres de el cos a través de les terminacions nervioses localitzades en els músculs, tendons, articulacions i oïda interna) i el sentit vestibular (és el sentit que ajuda a mantenir l’equilibri, coordinar els moviments del cap amb els dels ulls, utilitzar ambdues parts de el cos a el mateix temps, sentir la direcció i la velocitat de moviment i romandre dret en contra de la gravetat).

Els sentits envien informació que després s’organitza en el cervell per poder entendre que està passant en l’entorn per poder saber què fer i com planejar-per fer-ho.

Una disfunció de la integració sensorial implica una dificultat per processar i organitzar la informació sensorial que ens proporciona informació del nostre cos i de l’entorn. Quan aquesta informació arriba confusa, distorsionada i aclaparador, hi ha en major mesura la probabilitat de presentar dificultats en l’atenció, aprendre, planificar i fer tasques quotidianes de manera esperada. Quan hi ha un desenvolupament i funcionament adequat de la integració sensorial, no s’és conscient d’aquest procés de manera que quan hi ha dificultats en processar la informació sensorial d’una manera adequada no és fàcil de reconèixer una disfunció i menys comprendre-la perquè aparentment res està passant, ja que no és tan evident com altres disfuncions i pel mateix tendeix a confondre en el seu diagnòstic.

 

Que es la integració sensorial

Es la funció del cervell per donar-li sentit a la varietat d’informació sensorial que rep del cos i l’ambient per que puguem prestar-li atenció, aprendre, planificar i estar organitzats, així com també una teoria i un model d’intervenció dirigits a ajudar aquells nens amb dificultats que son més difícils de reconèixer i comprendre.

Aprenenem  del mon que ens envolta i mitjançant els sentits, (gust, olfacte, visió audició i la propiocepció  (Es el sentit que ens informa de la posició, orientació i la rotació del cos a l’espai i de la posició dels moviments dels distints membres del cos mitjançant les terminacions nervioses localitzades als muscos, tendons, articulacions oida intern), el sentit vestibular (es el sentit que ajuda a mantindré l’equilibri, coordinar els moviments del cap amb els ulls, utilitzar les dues parts del cos al mateix temps, sentir la direcció i velocitat del moviment i romandre erguit en contra de la gravetat).

Els sentits, envien informació que després s’organitza al cervell, per poder comprendre que està passant a nostre entorn i saber  que fer i com fer una la tasca quotidiana.

Una disfunció de la integració sensorial implica una dificultat per processar i organitzar la informació sensorial que ens proporciona informació del nostre cos i del entorn. Quan aquesta informació arriba confusa o distorsionada existeix una probabilitat superior de tindre dificultat a l’atenció, aprenentatge i planificació per fer tasques quotidianes, tal i com s’espera.

Quan hi ha un desenvolupament i funcionament adequat de la  integració sensorial, no s’hi es conscient d’aquest pas, i quan hi ha dificultats de processar la informació sensorial d’una manera correcte no es fàcil reconèixer una disfunció i menys entendre-la perquè aparentment res està passant, ja que no es tan evident com altres disfuncions, i per els mateix, a l’hora de fer el diagnòstic.  

 

A qui va dirigit

  • Nens amb una sensibilitat superior o respostes inusuals a les sensacions
  • Adversió sobre certs aspectes amb el tacte que per el general no molesten a altres nens de la mateixa edat, per exemple, evita algunes textures, el contacte, que el toquin, etc..
  • Por inusual a certs moviments, altures que normalmente als nens no li donen por ni representes per ells una amenaça
  • Sensibilitat extrema a certs sons, llums olors o sabors
  • Realitzar accions per cercar experiències sensorial de manera constant
  • Nens amb dificultats d’aprenentatge i planificació d’habilitats motrius
  • No li agrada fer esports o altres activitats
  • A una activitat, intenta evitar alguns passos o fa mes dels necessaris.
  • Té problemes de coordinació
  • Li costa començar i fer activitats.
  • Té problemes per veure noves idees de joc o jugar amb joguines

A continuació us deixem aquest video (en anglès subtitulat), d’uns 5 min per entendre millor mitjançant exemples gràfics que es la integració sensorial.