Menu Close

Sensacions i aprenentatge: els sistemes sensorials i les seves aportacions en l’àmbit acadèmic

Com es relaciona la integració sensorial amb l’eficàcia escolar?

L’aprenentatge es produeix com a resultat del bon funcionament dels sistemes sensorials i la
integració de la informació, tant externa (sorollos, llums, gustos, roba…)
com interna (consciència corporal, equilibri, son, gana…), aportada per ells.
Cada sistema sensorial aporta habilitats especifiques necessàries sobre les que
es poden anar desenvolupant i construint capacitats cada vegada més complexes, com veieu a la imatge lateral.

 

Què aporta cada sistema sensorial en l’aprenentatge acadèmic?

SISTEMA VESTIBULAR (EQUILIBRI):

Aporta les habilitats de coordinació d’ambdues mans, la coordinació del moviment del cap per seguir al mestre o per copiar de la pissarra al full, l’habilitat de poder mantenir-se assegut a la cadira i el correcte posicionament contra la gravetat.
Ens permet estar atents i connectats amb l’entorn (atenció), a més de contribuir al desenvolupament de la comprensió de seqüències, direccionalitat i proporcionalitat.

També, es troba en estreta relació amb la vista així que és fonamental per desenvolupar la coordinació mà-ull, el creuament de la línia mitja i per tant, la integració visomotriu, que tindran relació amb l’aprenentatge de la lecto-escriptura posteriorment i altres aspectes més complexes.

SISTEMA VISUAL:

Ens dona la base per la lectura, la còpia o l’alineació dels números en les matemàtiques. És fonamental en l’aprenentatge del món que ens envolta en quant a categories de colors, formes… Controlem l’espai a través del sistema visual. Ens permet fer dissenys de còpia, contribueix a la praxis de construcció i a la precisió motora a l’hora de fer línies i recorreguts sobre el paper. Permet la identificació de figura i fons.

SISTEMA TÀCTIL:

La sensació del tacte és fonamental per el desenvolupament de la consciència corporal, les relacions amb les persones del nostre entorn i per tant, amb el desenvolupament de l’afecte. Influeix en les praxis en quant a planificació motriu que entorn a les habilitats acadèmiques, estaria en estreta relació amb l’adquisició de la pinça funcional, les habilitats de praxis gruixuda, fina i oral, A nivell oral, contribueix a l’hora de saber on tenim la llengua i per tant, posicionar-la adequadament per dir els sons de l’abecedari. Podem percebre la forma de les coses a través de les nostre mans i per això, és la nostra visió en 3 dimensions. Permet comprendre la forma tridimensional i interactuar amb tota mena d’objectes del nostre entorn, a nivell acadèmic amb els estris com el regle, el bolígraf o un compàs.

SISTEMA PROPIOCEPTIU (CONSCIÈNCIA CORPORAL):

Les sensacions propioceptives juntament amb les tàctils, tenen a veure amb l’adquisició de la pinça funcional per escriure i també és fonamental per la planificació motriu gruixuda, fina i oral, com hem vist en el sistema tàctil. A més, contribueix a regular-nos i en conseqüència, un bon processament d’aquesta informació ens manté atents i preparats per aprendre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *